V tomto příspěvku navazujeme na předchozí příspěvek se společnými novinkami Revitu 2024, tentokrát s představením novinek pro architekturu (stavařinu).
Pokud nový Revit ještě nemáte, pak si Revit 2024 můžete již teď objednat na CAD eshopu. Pokud máte aktivní pronájem, pak nový Revit se v těchto dnech postupně zobrazí na vašem účtu k instalaci.
A protože se novinek urodilo opravdu hodně, i letos rozdělíme novinky po jednotlivých oblastech:
– Hlavní funkce společné napříč disciplínám
– Nové funkce architektury (tento článek)
– Nové funkce systémů TZB
– Nové funkce statiky
Novinky pro architekturu
Obsah článku
Vizuální styl Textury
Pro zobrazování textur ve stínovaném režimu byl zaveden nový styl Textury.
Zobrazení jako Konzistentní barvy
Zobrazení jako Textury
Zobrazení jako Realistické
Vylepšení geometrie oříznutí
Pro ořezávání v projektu byly zařazeny další kategorie a podkategorie:
- Terénní útvar
- Strop
- Podlaží
- Hrana desky
- Střecha
- Zakončení střešního pláště
- Okap
- Podbití střechy
- Konstrukční základy
- Stěny
- Přídavky stěn
- Dutý tvar objemu
Vylepšení Studie oslunění
Přístup k nastavení Slunce v pásu karet
Po zapnutí Studie oslunění se automaticky zapínají i stíny.
Spuštění studie oslunění ve vteřinových intervalech
Trasa Slunce v perspektivním pohledu
Slunce lze po trajektorii popotahovat i v zapnutém perspektivním pohledu.
Terénní útvar
Novým elementem pro práci s terénem je prvek zvaný Terénní útvar a je založený na desce s proměnlivou výškou vrcholů bodů na ní. Prvky terénních útvarů představují topografii a podmínky pozemku modelu. Terénní útvary se vytvářejí z importovaných souborů CAD nebo CSV. Terénní útvar můžete také vytvořit načrtnutím hranice a přidáním výškových bodů uvnitř hranice. Terénní útvary podporují vzory povrchů přiřazeného materiálu a lze je oříznout pomocí jiné geometrie modelu.
Změna rozvržení nástrojů v panelu Objemy a pozemek
Změna v panelu Nastavení terénu
Původní panel byl rozdělený do dvou panelů:
– nastavení terénního útvaru
– údaje o terénním útvaru
Panel s nastavením terénu ve verzi 2023:
Nově oddělené panely verze 2024:
Vrstevnice dle typu čáry
Ve vlastnostech typu Terénního útvaru je nová možnost nastavení pro Zobrazení vrstevnic. U vrstevnic lze definovat typ čáry. Připravenou definici vrstevnice lze v panelu zapínat/vypínat.
Vytvoření Terénního útvaru z Povrchu terénu
Terénní útvar lze vytvářet z vybrané původní Topografie (rozdělit povrch, podoblast atd.).
Při tvorbě terénního útvaru budete upozorněni na určení úrovně (terénní útvar bude vytvořený ve stejné výšce jako povrch terénu).
Vytvoření Terénního útvaru neovlivní původní Topografii, ani pokud jde o připojené prvky, prvky můžete podle potřeby k Terénnímu útvaru znovu hostovat. Protože si z dřívější verze Topografie a Zábradlí pamatují vzájemnou polohu, převod Topografie na Terénní útvar může být zábradlí k novému Terénnímu útvaru automaticky hoštěno.
Při výběru původní topografie se zobrazí nástroj pro převod stávající topografie na Terénní úpravy (včetně možnosti původního panelu Nastavení terénu):
Výběr původní topografie:
Nově vzniklý Terénní útvar:
Správa zobrazování bodů Terénního útvaru
Pro větší přehlednost při zobrazování a manipulaci s Terénním útvarem o velkém množství bodů byla přidána možnost tyto body nezobrazovat.
Rozšíření editoru desky pro přidávání bodů
Při výběru Terénního útvaru se v pásu karet objeví pro manipulaci s body nástroje obdobné nástrojům klasické podlahy.
K dispozici jsou nyní možnosti základních bodů odpovídajících sdílenému souřadnicovému systému:
- Aktuální výška
- Základní bod projektu
- Bod zaměření
- Vnitřní počátek
Volba „Podél povrchu“ vám pomůže přidávat body podél horního povrchu, zatímco můžete také definovat odsazení od povrchu k bodům umístění. Základní výška se dá nastavit vzhledem k Aktuálnímu podlaží, Základnímu bodu projektu, Bodu zaměření nebo Vnitřnímu počátku.
Volba „Absolutní“ pomůže přidávat body na základě zvolené referenční Základní výšky.
Rozdělení Terénního útvaru na podoblasti
Na horním povrchu nového Terénního útvaru může být umístěna podoblast včetně zadané tloušťky a materiálu.
Pro výrobu podoblasti si načrtněte libovolný tvar. Nastavte si požadovaný materiál. Určete výšku vyčnívání podoblasti (podoblast je tělesový prvek, proto nastavte jen kladnou hodnotu, minimální hodnota je 1/128”, tj. přibližně 0,1981 milimetru). Vzhled čar může být převzat z nastavení vrstevnic. Orientace šrafování podoblasti může být převzato z hostitelského Terénního útvaru.
Rozdělení Terénního útvaru
Uživatelé mohou použít nástroj Rozdělit prvek (SL) k volnému rozdělení terénního útvaru na základě skici (potřeba vytvořit uzavřené oblasti). Revit po rozdělení zachová poznámky, jako je nadmořská výška bodu a kóta.
Vylepšení funkce z Revitu do Twinmotion
Do rozbalovací nabídky Twinmotion byla přidána funkce Automatická synchronizace.
Pokud je nová funkce povolena, Automatická synchronizace podporuje automatickou synchronizaci změn z aktivního modelu Revit do přímého propojení v Twinmotion nebo Unreal Engine. Aby bylo možné povolit automatickou synchronizaci, musí být aktivní 3D zobrazení, které je pak s tímto 3D zobrazením spojeno. Jakmile je v 3D pohledu povolena automatická synchronizace, veškerá viditelná geometrie v tomto pohledu se automaticky synchronizuje.