Virtuální realita z Revitu prakticky

Virtuální realita ve stavebnictví: Jak vytvořit prezentaci ve virtuální realitě z 3D modelu budovy vytvořeného projektanty v aplikaci Revit. S praktickým postupem workflow z Revitu do virtuální reality. Záznam z konference BIM Open, která se konala 17.9.2019 v Ostravě.

Virtuální realitě ve stavebnictví se jsme zde na blogu již věnovali několikrát:

Proč využívat virtuální realitu v projekční firmě?

Virtuální realita se může hodit v různých fázích projektu. Aktuálně je v projekčních a architektonických firmách nejčastěji využívána jako marketingový nástroj. Je potřeba si uvědomit však jednu věc:

Virtuální realita není BIM

Virtuální realita je nicméně logickým pokračováním za využití 3D modelu

Nicméně možností využití je více. Postupně si nachází místo v koordinační části, obzvláště pokud se jedná o projekt na kterém spolupracují firmy na velké dálky a není možno se pravidelně potkat. Hodit se však také může i pro samotného projektanta. Jako jakýsi pohled na výsledný model z jiné perspektivy při kterém se dají zjistit různé nesoulady v modelu.

Nejčastější je aktuálně však využití architektů a projektantů pro prezentaci projektu investorům a klientům, pro které je jednodušší vidět výsledek prostorově.

Vyuziti virtualni reality ve stavebnictvi

Rozdíly různých řešení virtuální reality

Pro více informací k tomuto členění doporučuji přečíst naše dřívější články, kde popisuji virtuální realitu ve stavebnictví obecněji.

Pasivní virtuální realita:

Virtuální realita ve které mám omezený pohyb a uživatel je tedy pouze pasivním účastníkem. Nejčastěji se jedná o 360° panoramatické vizualizace nebo předdefinované video ve kterém nemůžete vyjít z cesty. Virtuální vizualizace je grafikou zpracována a vygenerována předem a tedy je jednodušší na spouštěcí zařízení.

Aktivní „reálná“ virtuální realita:

Virtuální realita ve které má uživatel volnost pohybu a interakce s virtuálním světem. Může se pohybovat libovolně po virtuálním modelu a tedy se veškerá vizualizace vytváří až v daný moment a je tedy náročnější na grafický výkon.

Jak vytvořit virtuální realitu?

Víme jaké druhy VR existují. Níže si tedy ukážeme výběr několika aplikací, které nám ji umožní z modelu v Revitu vytvořit.

Základem vytvoření virtuální reality je mít 3D model.

Aplikace pro VR

Revit Cloud render

Přímo v Revitu (nikoliv Revit LT) máte možnost poslat vizualizaci na cloud servery. Při této cloudové vizualizaci můžete zvolit vytvořit tzv. „stereo panorama“. Tím z dané pozice 3D pohledu kamery vytvoříte pasivní VR.

Revit renderovat v cloudu

Revit Live

Doplněk Revit Live, který je podporován pouze pro verze Revitu 2019 a starší. Umí vytvořit aktivní VR rovnou z Revit nástrojů.

3ds Max Interactive

Velmi profesionální aplikace pro vytváření špičkových vizualizací. Interactive je plugin pro známou aplikaci 3ds Max. Díky tomuto pluginu Interactive lze vytvořit aktivní VR.

Lumion

Profesionální a jednoduchý vizualizační program s velkou databází objektů a materiálů. Lumion je velmi známý a rozšířený vizualizační software. Je oblíben právě díky kombinaci velmi profesionálních výsledků a zároveň jednoduché ovladatelnosti. Z tvorby virtuální reality však neumí aktivní VR.

Enscape

Vizualizace a virtuální realita rychle, jednoduše a přitom velmi kvalitně. O aplikaci Enscape zde na blogu píšeme pravidelně. Sami ji často využíváme na našich projektech. Jedná se o externí plugin pro Revit, který zvládne vizualizace a především i aktivní virtuální realitu.

Celkové porovnání

Níže se na dvou přiložených grafech můžete podívat na rychlé porovnání vypsaných aplikačních možností. 3ds Max má výhodu že je automaticky obsažen v kolekci aplikací Autodesk a výsledky vizualizace jsou velmi úchvatné, nicméně je složitý na ovládání. Lumion je velmi jednoduchý na ovládání a také má úchvatné výsledky, nicméně nezvládá vytvořit aktivní VR. Enscape je podle nás zlatý střed – cenově dostupný, výsledky vizualizace velmi pěkné a zvládne i aktivní VR.

Porovnani programu virtualni reality - cena Porovnani programu virtualni reality - vykon

Hardware pro VR

Tento odstavec se týká pouze aktivní VR. Zapotřebí je mít jednak náhlavní soupravu pro zobrazení VR a také výkonný PC.

Náhlavní souprava se nám v psaní tohoto článku nejvíce osvědčila Oculus Rift S. Cenově dostupné zařízení s velmi jednoduchým nastavením a kvalitním zobrazením. Určitě je to tedy souprava kterou doporučujeme. Hardware VR světa se však velmi rychle mění a je potřeba brát na to ohled pokud tento článek čtete později.

Výkonným PC se myslí především z ohledu grafické karty. Vybírejte především herní karty (GTX, RTX) s vysokou VRAM. U procesoru nehleďte ani tak na počet jader, ale aby byl co nejrychlejší. RAM dnes beru jako minimum pro běžnou práci 16GB, pokud máte složité modely, sáhněte raději po 32GB DDR4 minimálně. Z pohledu disku je SSD samozřejmost. Jak konkrétně výkonný PC budete potřebovat však záleží na tom jak složité modely máte. Jiný hardware bude zapotřebí pro vizualizaci rodinného domku a jiný pro obchodní centrum.

Pracovní postup vytvoření aktivní virtuální reality

Následuje pár jednoduchý kroků jako check-list pokud chcete vytvořit VR z Revit modelu.

Základem VR je již mít hotový 3D model

Následující postup platí při využití pluginu Enscape. Pokud si s postupem neradíte, ozvěte se nám do Adeonu a my vám rádi pomůžeme.

1. Rozdělení modelu

Není rozumné mít v jednom projektovém souboru model i stafáž. Doporučujeme tedy určitě mít stafáž a samotný model oddělený do dvou a více souborů. Tak můžete při projektování mít stafáž vypnutou aby vám nezavazela a zapnout si ji pouze při náhledu na vizualizaci.

  • Projekt modelu .rvt
  • Projekt stafáže .rvt

Revit projekt modelu bez stafaze Revit projekt stafaze

2. Připojení projektu .rvt jako externí reference

Výsledné dva projekty lze propojit jako externí reference a zobrazit nebo schovat dle potřeby.

Pripojeni Revit modelu externi reference

3. Nastavení materiálů

Materiály a vzhled při výsledné vizualizaci se v tomto případě bere přímo z Revitu. Je tedy potřeba mít pečlivě nastavené vzhledy a materiály ve své knihovně. A to včetně kvalitních textur pokud chcete dosáhnout kvalitní vizualizace.

Pozor na odlišnost mezi nastavením stejného materiálu na kartě Grafika a Vzhled. Na kartě Grafika se nastavuje zjednodušený pohled na daný materiál pro běžnou práci s modelem. Zobrazuje se například při nastavení vzhledu na Stínovaný.

Na kartě Vzhled nastavujeme realistické zobrazení stejného materiálu, které se používá právě například pro vizualizace. Zde by jsme již měli mít nastavenou kvalitní texturu apod.

Revit nastaveni materialu a vzhledu

4. Stafáž

Všechny vizualizační stafážní prvky, které v modelu chceme viděl musíme samozřejmě odněkud vzít. Revit sám o sobě sice nějaké nabízí, ale ty ve většině případů nejsou dostatečné. Enscape samotný má vlastní knihovnu prvků, ze které lze čerpat. Popřípadě lze využít i internetových databází RPC prvků.

  • Soubory .RPC (Rich Photo – Realistic Content)
  • Knihovna Revitu
  • Knihovna Enscapu (cca 900 prvků)
  • Dokoupení z internetu

Revit knihovna stafaze

5. Enscape – nastavení

Máme vše připraveno, nyní jen nastavit pár věcí přímo v nástroji Enscape. Tato samotná část by vydala na několik článků. V základu však je potřeba nastavit kvalitu vizualizace, okolní podmínky (pozadí, mraky, mlha,..) nastavení kamery a to je vše.

Revit Enscape nastaveni vizualizace

6. Enscape – spuštění VR

A to je v podstatě vše. Klikněte na Enable v kartě Enscape a následně Start. Zobrazí se nové okno pro VR a můžete si nasadit náhlavní VR soupravu a procházet se v modelu. Následných možností je více, například export VR pro klienta, ale to si ukážeme v dalších článcích.

Revit Enscape spusteni virtualni reality