Virtuální realita je takový „Buzzword“ současnosti. Mluví se o něm čím dál více. Technologie se zlepšují, zařízení už začínají být dostupnější a tak teda se nabízí otázka. Je VR jenom pro mldé a hraní her, anebo má i nějakou přidanou hodnotu pro firmy? A co takhle konkrétně ve stavebnictví?
Obsah článku
Proč virtuální realitu?
Důvodů je již dnes několik. Rozhodně se díky zjednodušení workflow dá najít hned několik situací kde se VR vizualizace hodí daleko lépe než statický obrázek.
- Kontrola návrhu
- Prezentace výsledného řešení klientovi . Přece jen si lépe představí rozmístění návrhu lépe z modelu který si sám může projít než ze statického obrázku.
- Interní komunikace
Rozšířená nebo Virtuální realita?
Virtuální realita
Technologie počítačem generovaného prostředí, se kterým může uživatel různě interagovat. Simulované prostředí, do kterého se uživatel za pomocí různého vybavení může naprosto ponořit a odstínit se tak od světa skutečného. Druhů virtuální reality je několik. A samozřejmě tedy v různých kvalitách. V těch opravdu profesionálních a velmi drahých zařízeních jde především, o co největší detailnost.
Pasivní virtuální realita
Za pasivní virtuální realitu označuji taková zařízení, u kterých nemůžete s daným virtuálním světem nijak interagovat. Jedná se o nejlevnější VR řešení, nejčastěji za využití chytrého mobilního telefonu. Některé telefony totiž umožňují prohlížení VR panoramat (360° obrázek). Jednoduše řečeno si svůj telefon můžete vložit do připravené konstrukce (například Google Cardboard), která obsahuje jen 2 čočky a upnutí na hlavu. To si pak přiložíte spolu s vloženým telefonem k očím a dané panorama si můžete prohlížet takzvaně virtuálně. Nemůžete se v prostředí nijak pohybovat – proto pasivní virtuální realita. Tyto 360° stereo panoramata dnes můžete velmi jednoduše vytvářet za pomocí Autodesk cloud renderů – například z aplikací Revit anebo Navisworks.
Aktivní virtuální realita
Aktivní, nebo také „reálná“ virtuální realita je ta, která nás zajímá nejvíce. Zde patří dražší zařízení jako například HTC Vive, Oculus Rift anebo Playstation VR. To jsou zařízení, která se napojí na počítač a mimo VR brýlí obsahují i senzory a ovladače díky kterým se můžete v prostoru pohybovat a interagovat s prostředím. Samotné generování virtuální reality zde potřebuje ale silnější výkon počítače. Také je zapotřebí připravit okolí, nastavit senzory a vyžaduje speciální programy které umožňují VR generovat.
Rozšířená realita
Technologie, která překrývá počítačem generovaný obsah do pohledu skutečného světa. A tím jej obohacuje o něco navíc. Stále tedy vidíte reálné objekty a prostor okolo sebe akorát obohacený o nějaký virtuální model. Zde řadíme zařízení jako například Microsoft Hololens anebo Daqri SmartGlasses které umí pracovat i s Autodesk programy. Na toto téma vám připravujeme speciální článek.
Co k virtuální realitě potřebujete?
Hardware pro virtuální realitu
Zaměříme se pouze na hardware pro aktivní virtuální realitu, tedy virtuální realitu, kde je potřeba počítač (například HTC Vive). Prvním pořizovacím nákladem je samotná náhlavní souprava (kde součástí jsou i senzory a ovladače do ruky). Samotná náhlavní souprava bez pořádného PC je však k ničemu. Nejdůležitější na takovém systému je pořádná grafická karta. VR má opravdu velké nároky na GPU. Jak Nvidia, tak AMD své karty sice označují takzvaným „VR-Ready“, nicméně často u výkonem velmi odlišných karet. Vždy totiž záleží na komplexnosti vašeho modelua čím složitější, tím větší nároky na GPU budou. Za nás je asi nejbezpečnější volba GTX 1080Ti (11GB VRAM). U procesoru ani tak nejde po čet jader, ale o rychlost. Procesor Intel I5-7500 se uvádí jako minimum. Zlatý střed pak Intel I7-77000K, který se nám osvědčil i při našich testech. U RAM je to podobné jako s GPU. Čím složitější modely pro VR, tím více RAM budete potřebovat. A jelikož RAM paměti nejsou tak drahé, ideál je tedy klidně i 32GB. Ale pro dost modelů bude stačit i méně. U disku pak nekoukejte v dnešní době po ničem jiném než rychlém SSD.
Software pro virtuální realitu budov
Revit Live
Především potřebujete 3D model. Pokud ještě projektujete standardně ve 2D, například v AutoCADu, pak je pro vás VR za zavřenými dveřmi. V rámci produktů Autodesk se tedy bavíme o aplikaci Revit. Nejrychlejší a nejjednodušší způsob jak se z pohledu Revitu dostat do virtuální reality je nádstavba Revit Live. Nepotřebujete žádné další technické znalosti, vyloženě se jedná jen o VR na 3 kliknutí myší (jak vidíte na videu níže). A i pokud nevyhledáváte VR, tak se Revit Live dá využít ja čistě interaktivní vizualizace.
3ds Max Interactive
Pokud chcete své VR vizualizace zkvalitnit například za pomocí prvků gamifikace, pak je na řadě 3ds Max Interactive (původně nazván Stingray). Co je to gamifikace modelu? Například na obloze budou létat ptáci, bazén bude plný vody, v obýváku bude puštěna TV a podobně. Anebo si váš klient může sám vyzkoušet různé materiály a barvy v bytě. To vše je potřeba doplnit v programu 3ds Max Interactive. Ten se umí napojit na Revit Live a tak obohatit již předpřipravenou VR scénu a zpátky jej vrátit do aplikace Revit Live pro prohlížení.